Samfunn

Når skal Barbie få kjøre Batmobile?

I førjulsstriden la jeg merke til at flere av butikkene jeg var innom selger det ene og det andre “for jenter” og “for gutter”. Kokebøker, sangbøker, leker, spill med mere. For hver stabel ble jeg mer og mer irritert. Delte interesser  og delt smak er greit, men å aktivt gå inn for å skape et kjønnsskille blant barn på denne måten er usmakelig.

I barneavdelingen på HM veksler det mellom “My little pony” og “Minnie Mus” til jenter og superhelter, dinosaurer og tegneseriefigurer til gutter. Fargeskalaene er der etter. En barnehage gutt på 3 år kjeftet på sin mor fordi hun gikk i blått – blått var guttefarge, så det kunne ikke hun bruke. En Cubus ansatt fortvilte fordi en bestemor hadde fått forbud mot å kjøpe rosa til sitt barnebarn, som enda ikke var gammel nok til å velge selv.

Etter at leker som Goldie Blox og Lego Friends kom på markedet har diskusjonen blusset opp vedrørende de markedsstyrte skillene. Goldie Blox er konstruksjonsleker rettet mot jenter, som skal inspirere til å velge utdanning og yrker som domineres av menn. De forsøker å vise jenter at de kan tre ut av “prinsesse tilværelsen” og inn i en verden full av verktøy, kjedereaksjoner, kreativ bygging og ikke minst en verden uten stereotypiske merkelapper.  De som står bak produktet ble saksøkt nylig for brudd på copy-right loven etter at de tok Beastie Boys sin “Girls” og gjorde den om for så å bruke den i en reklame. Det var ment som en parodi for å vise hvor sexist den faktisk er. Lego Friends har fått mye pes  blant annet fordi det er stereotypisk jentete.

En ting er hva man selv eller barna liker av farger og elementer, en anen ting er hva industrien til rette legger for at man skal ha. Det legges ikke opp til at man skal velge fra “begge hyllene” overhode. Dersom min datter vil ha dinosaurer på klærne vil vi neppe finne det på noe lilla. Dersom hun vil ha lego er det “jente lego” tilgjengelig, med søte dyr og nye “jentefarger” som ikke er standard i alle typer lego.

Lekene i butikkene bygger opp under kjønnsskillet, med få unntak. Husholdningsartikler i rosa forpakning ved siden av dukkene – “sånn som mamma har”. Konstruksjonsleker, biler og verktøy kastes mot guttene. Søtt, huslig, kreativt, rollelek vs. rått, tøft, actionfylt og “ut å få noen blåmerker”. Gutter skal like; skytevåpen, å bygge krigsmaskiner og leker som leder til den “praktiske mannen” og kle seg ut som actionhelter. Jenter skal like å ta vare på barn, gjøre rent, lage mat og være prinsesser og bygge Disneyslott og dyrebutikker.

Markedet styres av tilbud og etterspørsel. Der er de med lommebøkene som må ta ansvaret og gjøre de rette valgene for barna. Jeg sier ikke at du skal sende gutten i barnehagen med rosa genser (med mindre han vill det så klart), eller kjøpe  Barbie i stede for Hulken. Men det er uhyre viktig at disse skillene blir smaksforskjeller og ikke retningslinjer. Det er lettere å få jenter til å like “guttelekene” enn å få gutter til å like “jentelekene”. Hvorfor?

Dette er helt klart noe alle foreldre. besteforeldre, søsken, barnehageansatte, skoler etc. og ikke minst industrien må ta tak i. Jeg kjøper Batman t-skjorter og StarWars til min datter, om hun vil kombinere det med en rød tutu er det helt greit. Hun elsker lilla og Rainbow Dash, men også Zombier, superhelter og tog. Hun blir ikke dollet opp med mindre hun ber om det og vi kan gå på senteret uten at hun er i matchende sett fra Noa Noa. Vi viser henne at mamma kan snekkre og skru, og pappa kan bake og lage mat. Nå ser det ut til at hennes måte å skille på mann og kvinne er om de har eller ikke har bart.

Vi ønsker å skape en bedre fremtid for barn og unge, men de viderefører våre fordommer og holdninger, ergo må vi ta ansvaret og gjøre vårt beste. Vi trenger flere Prinsesse Deadpool og Prins Peach. Kan ikke My Little Pony også kjøre en Avengers edition? Barnehager har her en veldig viktig jobb!

Jeg føler dette er viktig for å skape toleranse, for å unngå urettmessige grupperinger av mennesker og for å ta vekk mange faktorer som fører til mobbing. Våre holdninger og modeller bygger oppunder deres forestillinger om “normalen”. Det er vi som viser dem hvordan det “skal være” – det er de som viser oss hvordan det bør være.  For industrien sin del må jo kjønns inndelingen av leker være en gullgruve. To “ikke kompatible” leke miljøer som gjør at foreldre må kjøpe mer og som gjør at å arve leker blir desto vanskeligere. For å ikke nevne konsumer raten på slike leker med en stadig sterkere økonomi og dårligere kvalitet på lekene. Tenker noen også på mjløet oppi alt dette?

Likestillingen blant voksne har aldri vert så sterk, men ta en titt på likestillingen hos barna – hvor tror dere den utviklingen vil gå?

Feature bilde hentet her.

Previous post

Kjappiser 6/1

Next post

Kjappiser 20/1

Nica

Nica

Nica lives in Moss, Norway. She is 31 years old and married to a molecular biologist. She studies history and religion, and her favorite subjects are ancient history and the European witchcraft trials. In here spare time, she likes to play Magic TG, roleplaying games (DnD, WoD…) and board games. Her favorite authors are Neil Gaiman and Poe, and she is currently obsessed with Dr Who. Bit of a gadget freak, loves tools and DIY. Atheist, skeptic, curious, optimistic, mild control freak with a dash of OCD… (Skriver også for Grounded Parents, dette er grunnen til den engelske bioen.)

No Comment

Leave a reply